"Weten waar je bent is altijd een
goed begin."
- Sam Rain
- Sam Rain
De markt is voor een ondernemer een virtuele
omgeving — producten en diensten worden geleverd aan geïnteresseerden die een
onderneming kunnen bereiken. Op het moment dat men zich op een markt begeeft —
of dat nu internationaal is via het internet of via de parkeerplaats in de
buurt — maakt een ondernemer zich kenbaar aan de 'markt' dat hij iets aan te
bieden heeft. Men kan de onderneming bereiken en vice versa. Mensen of
bedrijven die producten en/of diensten kunnen afnemen zijn de 'markt'. Waar men
te vaak laat achter komt, zijn de kleine weetjes over hoe de markt eigenlijk
werkt; daarom volgen hier een vijftal wegwijzers.
De
markt is afhankelijk van de zichtbaarheid
Iedereen die jouw onderneming kan vinden, behoort tot de markt. De markt zijn alle geïnteresseerde partijen die kunnen consumeren — bedrijven of mensen die kunnen kopen dus. Wanneer men je niet kan vinden, dan is je onderneming niet aanwezig op de markt. Daarom moeten bedrijven zich profileren en zich bekend maken. Hoe bekend je bent op de markt wordt gemeten in 'zichtbaarheid' — hoe bekender je bent, hoe groter jouw 'marktaandeel' is.
Iedereen die jouw onderneming kan vinden, behoort tot de markt. De markt zijn alle geïnteresseerde partijen die kunnen consumeren — bedrijven of mensen die kunnen kopen dus. Wanneer men je niet kan vinden, dan is je onderneming niet aanwezig op de markt. Daarom moeten bedrijven zich profileren en zich bekend maken. Hoe bekend je bent op de markt wordt gemeten in 'zichtbaarheid' — hoe bekender je bent, hoe groter jouw 'marktaandeel' is.
Markt
betekent concurrentie
Niet alleen jij onderneemt — tegenwoordig doet de hele wereld mee. Anderen zullen hun diensten aanbieden op de markt en deze 'anderen' zijn jouw concurrentie. Geïnteresseerden zijn dus niet verplicht om jouw diensten af te nemen — ze hebben de vrijheid om te kiezen met welke onderneming ze in zee gaan. Daarom moet je ‘concurreren'; je zult een eigen plek moeten grijpen op de markt en het verschil moeten maken tussen alle andere aanbieders.
Niet alleen jij onderneemt — tegenwoordig doet de hele wereld mee. Anderen zullen hun diensten aanbieden op de markt en deze 'anderen' zijn jouw concurrentie. Geïnteresseerden zijn dus niet verplicht om jouw diensten af te nemen — ze hebben de vrijheid om te kiezen met welke onderneming ze in zee gaan. Daarom moet je ‘concurreren'; je zult een eigen plek moeten grijpen op de markt en het verschil moeten maken tussen alle andere aanbieders.
De
markt kent leiders en aandeelhouders
Een marktaandeel is het domineren van een bepaalde markt — voor een bepaald product of dienst zullen geïnteresseerde partijen dus het eerst bij jouw onderneming terecht komen, wanneer je een aandeel bezit. Bedrijven die het grootste deel van de markt domineren, worden marktleiders genoemd — ze lopen immers ver voor de anderen op het gebied van bekendheid en verkoop van hun producten en diensten.
Een marktaandeel is het domineren van een bepaalde markt — voor een bepaald product of dienst zullen geïnteresseerde partijen dus het eerst bij jouw onderneming terecht komen, wanneer je een aandeel bezit. Bedrijven die het grootste deel van de markt domineren, worden marktleiders genoemd — ze lopen immers ver voor de anderen op het gebied van bekendheid en verkoop van hun producten en diensten.
De
markt is te verdelen in doelgroepen
Een doelgroep is een selectie van mogelijke geïnteresseerde partijen in jouw producten en diensten. Wanneer je bijvoorbeeld kinderspeelgoed verkoopt voor peuters dan zul je voornamelijk geïnteresseerd zijn om mensen te bereiken die kinderen hebben. In plaats van wereldwijd bij iedereen reclame te maken, ga je dan veel gerichter te werk. Peuterspeelgoed reclame is 'logischerwijs' slimmer om te plaatsen tijdens de reclameblokken van tekenfilms dan tussen soapseries (die voor een goede reden 'soaps' worden genoemd!); doelgroepen zijn het verdelen van geïnteresseerden uit een markt in categorieën.
Een doelgroep is een selectie van mogelijke geïnteresseerde partijen in jouw producten en diensten. Wanneer je bijvoorbeeld kinderspeelgoed verkoopt voor peuters dan zul je voornamelijk geïnteresseerd zijn om mensen te bereiken die kinderen hebben. In plaats van wereldwijd bij iedereen reclame te maken, ga je dan veel gerichter te werk. Peuterspeelgoed reclame is 'logischerwijs' slimmer om te plaatsen tijdens de reclameblokken van tekenfilms dan tussen soapseries (die voor een goede reden 'soaps' worden genoemd!); doelgroepen zijn het verdelen van geïnteresseerden uit een markt in categorieën.
Marketing
is een marktspecialisme
Alle dingen waarmee men producten en diensten bekender maakt op de markt, heet marketing. Marketing is een specialisme — en aangezien de markt de plaats is van verkoop, maakt marketing zo belangrijk. Er zijn verschillende manieren om te marketen, maar iedere methode gaat erom dat de diensten en producten van een onderneming geïnteresseerden aantrekken.
Alle dingen waarmee men producten en diensten bekender maakt op de markt, heet marketing. Marketing is een specialisme — en aangezien de markt de plaats is van verkoop, maakt marketing zo belangrijk. Er zijn verschillende manieren om te marketen, maar iedere methode gaat erom dat de diensten en producten van een onderneming geïnteresseerden aantrekken.
Wie de markt begrijpt, ontrafelt haar geheimen
— en wie haar geheimen kent, vindt ontelbare schatten.
©SamRain
Marktwerking
Marktwerking
Geen opmerkingen:
Een reactie posten