dinsdag 12 februari 2013

Ondernemen is een passie (Deel 1): De vijf leefregels voor ondernemers


"Niet elk gat in de markt betekent een snelweg naar de Forbes."
                                                                                                 — Sam Rain
Er zijn verschillende redenen waarom mensen beginnen met ondernemen. Zo wil de één een zakcentje erbij verdienen, van zijn hobby een baan maken, een ander ontdekt een gat in de markt of wil liever zelf het roer in handen nemen. Naast alle mooie dromen, zijn er ook angstwekkende verhalen. Maar het neemt niet weg dat ondernemen niet alleen een vak is, maar vooral een passie. Ben je graag 'bezig', dan ben je een 'ondernemer'. Het enige verschil is dat de maatschappij met 'ondernemen' bedoelt dat je 'commercieel' bezig bent.
Ondernemen is op zichzelf geen succesgarantie; je neemt een risico. Daarmee bedoelt men niet een levensbedreigend risico, maar een besteding van je tijd aan werk waar je niet gegarandeerd wordt van een vergoeding voor dat werk. Of 'erger', dat de middelen die je er in hebt gestoken, kwijt kan raken. Omdat er geen garanties zijn. Niet elk gat in de markt betekent een snelweg naar de Forbes. Het beste marketingbudget houdt geen ongewild product of dienst ongelimiteerd in de lucht. De beste mensen hebben is niet voldoende.
Wie begint met ondernemen, zal vaak op de moeilijke manier wijs worden. Daarom volgen hier de vijf leefregels voor 'startende' ondernemers, om in ieder geval een beetje schande te vermijden.
Prioriteiten stellen Je moet prioriteiten kunnen stellen — als ondernemer ben je altijd aan het multi-tasken; wanneer je het goed doet, wordt het alleen maar meer. Produceren en verkopen is de core business van iedere ondernemer. En deze twee optimaliseren en efficiënter maken horen daarbij.
Delegeren is een must Je kunt niet alles zelf. Al heb je alle vaardigheden. Je hebt mensen nodig — als vennoten, als partners, als personeel. Alle taken die je afleiden van je kernactiviteiten zijn een afleiding; wat je niet zelf kunt, moet je niet doen. Immers, als ondernemer ben je de duurste persoon in de hele toko.
Houd je koers aan De markt veranderd en is altijd in beweging — als een woeste zee wordt je schip vaak heen en weer geschommeld. Wanneer je alleen mee gaat met de getijen ben je binnen een korte tijd de weg kwijt. Ken je visie, ken je missie, leid je organisatie.
Beheers je risico's Alles zal als een mooie investering klinken — toch zul je moeten SWOT'en. Strengths (voordelen), Weaknesses (nadelen), Opportunities (kansen) en Tasks (taken) behoor je bij iedere beslissing te analyseren, waar je onderneming aan blootgesteld wordt. Want voor je het weet, koop je een kat in de zak en staat je onderneming in het advertentiekadertje waar je echt niet wilt staan.
Doe zaken, geen vriendendiensten Je onderneemt omdat je een commercieel doel hebt. Betrek geen mensen in je onderneming om de barmhartige Samaritaan uit te hangen en maak geen kosten om aardig gevonden te worden. Neem geen ballast aan boord die je reis alleen maar zal vertragen.
Een ondernemer die zich houdt aan zijn principes is niet gegarandeerd van succes, maar loopt in ieder geval niet met gesloten ogen het moeras in.
©SamRain
Leefregels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten