"Niet
elk gat in de markt betekent een snelweg naar de Forbes."
— Sam Rain
— Sam Rain
Er zijn verschillende redenen waarom mensen
beginnen met ondernemen. Zo wil de één een zakcentje erbij verdienen, van zijn
hobby een baan maken, een ander ontdekt een gat in de markt of wil liever zelf
het roer in handen nemen. Naast alle mooie dromen, zijn er ook angstwekkende
verhalen. Maar het neemt niet weg dat ondernemen niet alleen een vak is, maar
vooral een passie. Ben je graag 'bezig', dan ben je een 'ondernemer'. Het enige
verschil is dat de maatschappij met 'ondernemen' bedoelt dat je 'commercieel'
bezig bent.
Ondernemen is op zichzelf geen succesgarantie;
je neemt een risico. Daarmee bedoelt men niet een levensbedreigend risico, maar
een besteding van je tijd aan werk waar je niet gegarandeerd wordt van een
vergoeding voor dat werk. Of 'erger', dat de middelen die je er in hebt
gestoken, kwijt kan raken. Omdat er geen garanties zijn. Niet elk gat in de
markt betekent een snelweg naar de Forbes. Het beste marketingbudget houdt geen
ongewild product of dienst ongelimiteerd in de lucht. De beste mensen hebben is
niet voldoende.
Wie begint met ondernemen, zal vaak op de
moeilijke manier wijs worden. Daarom volgen hier de vijf leefregels voor
'startende' ondernemers, om in ieder geval een beetje schande te vermijden.
Prioriteiten
stellen Je moet prioriteiten kunnen stellen — als
ondernemer ben je altijd aan het multi-tasken; wanneer je het goed doet, wordt
het alleen maar meer. Produceren en verkopen is de core business van iedere
ondernemer. En deze twee optimaliseren en efficiënter maken horen daarbij.
Delegeren
is een must Je kunt niet alles zelf. Al heb je alle
vaardigheden. Je hebt mensen nodig — als vennoten, als partners, als personeel.
Alle taken die je afleiden van je kernactiviteiten zijn een afleiding; wat je
niet zelf kunt, moet je niet doen. Immers, als ondernemer ben je de duurste
persoon in de hele toko.
Houd je
koers aan De markt veranderd en is altijd in beweging
— als een woeste zee wordt je schip vaak heen en weer geschommeld. Wanneer je
alleen mee gaat met de getijen ben je binnen een korte tijd de weg kwijt. Ken
je visie, ken je missie, leid je organisatie.
Beheers
je risico's Alles zal als een mooie investering
klinken — toch zul je moeten SWOT'en. Strengths (voordelen), Weaknesses
(nadelen), Opportunities (kansen) en Tasks (taken) behoor je bij iedere
beslissing te analyseren, waar je onderneming aan blootgesteld wordt. Want voor
je het weet, koop je een kat in de zak en staat je onderneming in het
advertentiekadertje waar je echt niet wilt staan.
Doe
zaken, geen vriendendiensten Je onderneemt omdat je
een commercieel doel hebt. Betrek geen mensen in je onderneming om de
barmhartige Samaritaan uit te hangen en maak geen kosten om aardig gevonden te
worden. Neem geen ballast aan boord die je reis alleen maar zal vertragen.
Een ondernemer die zich houdt aan zijn
principes is niet gegarandeerd van succes, maar loopt in ieder geval niet met
gesloten ogen het moeras in.
©SamRain
Leefregels
Leefregels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten