“Voorstellen
zijn opdrachten in wording.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Prachtig. Je kunt een voorstel schrijven. Maar
kun je ook zorgen dat jouw voorstel het verder haalt dan een ‘mooi’ document?
Uiteindelijk wil je dat het voorstel wordt gerealiseerd – en dat gaat alleen
gebeuren wanneer je de mouwen opstroopt!
1.
Zorg voor een ‘hot lead’
Een ‘lead’ is iemand die je kunt benaderen –
‘cold’ zijn diegene die je amper (of gewoonweg niet) kent, ‘hot’ zijn diegenen
waar je vaker mee rond de tafel hebt gezeten. In het mooiste geval is dit
iemand uit het bestuur; maar vaker is het een ‘gatekeeper’ – iemand tussen jou
en het bestuur. Helaas gaat het meer om wie je kent, dan wat je kunt – zo ook
in dit proces.
2.
Creëer een kans
Je kunt een ‘hot lead’ op brutale wijze een
voorstel sturen – echter is dat een beetje voorbarig. Een ‘balletje’ opgooien
kan echter prima – aftasten of de ‘lead’ openstaat voor een voorstel. Door
interesse te tonen, creëer je een kans. Ook is het mogelijk om jezelf te profileren
tijdens vergaderingen – de brutalen bezitten de halve wereld. Durf!
3.
Wees beschikbaar en voorbereid
Anticipeer op de ‘afspraak’ die komt bij
interesse van je voorstel. Je moet jezelf kunnen verkopen als integer én
capabel. Een soort ‘sollicitatiegesprek’ waar men probeert een indruk te
krijgen van de persoon achter het voorstel. Ad hoc op een dergelijke afspraak
reageren is alleen voor ervaren verkopers weggelegd. Heb daarom een script
paraat: waarom ben jij capabel, waar heb je ervaring opgedaan en wat is jouw
belang?
4.
Wees geduldig
Als het om een dienst gaat, dan gaat het om
geld. Geld is voor ieder bestuur in de vorm van kosten gelijk aan een
allergische aanval; beslissingen gaan niet over een nacht ijs. Het is heel
normaal dat er weken mee gemoeid zijn om een terugkoppeling te krijgen. Soms is
je voorstel niet pakkend genoeg. Soms heb je een (te) goede concurrent. You win
some, you lose some; tot je weet of je succes geboekt hebt is het belangrijk
geduldig te zijn.
5.
Accepteer je verlies
Een ‘goede’ relatie onder druk zetten is
alleen voor verkoophaaien. Wil je een potentiële relatie onder druk zetten houd
dan rekening met het ‘effect’: te veel druk kan snel omslaan naar afkeer. Een
opdracht verliezen hoort erbij; ga voor 200% maar weet wanneer de strijd
gestaakt moet worden. Er zijn meer huizen dan kerken!
6.
Wees niet te flexibel
Opdrachtgevers hebben de neiging om hun wil op
te leggen; de inhoud van je voorstel moet je goed kunnen verdedigen. Benadruk
daarmee het belang van de opdrachtgever om jouw strategie te volgen. Water bij
de wijn mag, zolang het wel blijft smaken als wijn.
7.
Stel een duidelijke termijn
Wanneer men enthousiast is over je voorstel en
je het ‘gevoel’ hebt dat je ‘binnen’ bent, stel een duidelijk termijn: vraag
gewoonweg binnen welke termijn je opdrachtgever denkt een terugkoppeling te
geven. Vaak is er al uitgebreid over gesproken en is de beslissing al zo goed
als genomen; de bevestiging betekent dat je een overeenkomst kunt overhandigen
– waarmee je voorstel een opdracht is geworden!
©SamRain
Opdracht binnenhalen
Opdracht binnenhalen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten