woensdag 15 mei 2013

Ondernemen: Uitbesteden van activiteiten


“Leasen bespaart. Investeren ook.”
                                                - Sam Rain
Uitbesteden: iedere onderneming anno nu heeft er mee te maken. Vooral kleinere bedrijven die naar de grens groeien van meerdere werknemers, zien voordelen in het uitbesteden van ‘werk’ naar outsourcing partners.
Het verleggen van verantwoordelijkheden komt voort uit het behalen van betere resultaten; minder kosten maken door tijdswinst te boeken en minder investeren in operationele activiteiten. Het uitbesteden brengt immers continuïteit en voorkomt mogelijke vraagstukken die alleen maar afleiden van de kernactiviteiten.
Populair is het uitbesteden van IT en salarisadministratie; investeren in technologie (met name de fysieke infrastructuur) is een berg hoofdpijn en salarisadministratie vereist de nodige actuele kennis van wet- en regelgeving – terwijl ze ‘slechts’ van ondersteunend belang zijn voor de onderneming. Wie de golf van innovatie niet wil missen gaat vaak een stap verder; detachering om snel kennis te ‘leasen’ of hard mee concurreren door gebruik te maken van lage lonen door middel van ‘offshore’ (voornamelijk Azië) of ‘nearshore’ (Oost-Europa).
Uitbesteden is eigenlijk een ‘business partner’ zoeken; waar de meeste ondernemers tegen aanlopen is de lamp van spotprijsjes. Hoe goedkoper, hoe aanlokkender. Toch dient een ondernemer met dezelfde cautie als het werven van nieuw personeel te werk te gaan; een verkeerde partner kan desastreuze gevolgen hebben die in het ergste geval kunnen leiden naar een juridische vechtpartij en dure verliezen.
Belangrijk is bijvoorbeeld de reputatie: heeft de ‘insourcer’ ‘harde’ klanten waardoor ze kan waarborgen in continuïteit? Is de ‘insourcer’ financieel gezond? Heeft de insourcer ook de kennis om de vraagstukken van je onderneming op te lossen? En bespaar je ook écht door activiteiten uit te besteden?
Bij het uitbesteden van salarisadministratie is het verstandig om te kiezen voor een partner die qua grootte zich kan meten met de onderneming; ze zullen voor dezelfde vraagstukken staan, waardoor ze kiezen voor een ‘winning formula’. Ook is de dienstverlening op maat bij gelijke partners; de behoeftes van ondernemers zijn vaak verschillend bij midden- en kleinbedrijven versus grote bedrijven en multinationals.
Op het gebied van IT zal er vaak gestunt worden met de hoeveelheid diensten uit de ‘Cloud’. Echter is het belangrijk om te weten wat je qua visie kunt benutten; win advies in van een consultant – die heeft vaak ervaring met diverse IT dienstverleners, zodat zaken als beheer en ondersteuning ook goed geregeld zijn. Dit geldt tevens voor het uitbesteden van ontwikkeling – het aantal prutsers is ontelbaar.
Gegeven is dat het uitbesteden de focus legt op kernactiviteiten; echter zijn met uitbesteden kosten ook alleen maar kosten – je ‘leased’ een activiteit waar je anders personeel voor zou moeten aannemen en zou moeten ontwikkelen. Denk daarom in een jarenplan: zul je groeien in personeel tussen nu en twee jaar? Bereken de kosten van zelf aannemen versus uitbesteden en vergeet de bijkomende voordelen niet van de investering in menselijk kapitaal.
©SamRain
Uitbesteden

1 opmerking:

  1. Mijn lijfspreuk die laat doorwerken in mijn bedrijfsvoering is: laat het altijd aan anderen over als ze het beter kunnen dan jijzelf. Dit geldt ook voor het uitbestenden van salarisadministratie AB aan derden. Ondernemers staan er niet altijd bij stil dat het niet alleen om geld draait maar eveneens om de tijd die je kwijt bent aan een bepaalde taak. Als je slim tijd kunt besparen dan moet je dat zeker overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen