maandag 20 mei 2013

Echte praat over aandelen


“Investeren levert rendement op. Soms in dividend, soms in ervaring.”
                                                                                                            - Sam Rain
Innovatie, imago en gezondheid zijn drie belangrijke factoren voor de beslissing om in een bedrijf te investeren. Bij de aandelenmarkt denkt men vooral aan snelle jongens die veel winst maken – of gigantische verliezen lijden – dankzij een gouden tip. Andere meepraters hebben het over oude koek, zoals grondstofinvesteringen als goud voor zogenaamde zekerheid en een enkeling kijkt sympathiek naar het lijstje stijgers en dalers bij het ontbijtnieuws.
Aandelen zijn eigenlijk heel simpel van aard: ze betekenen een ‘stukje’ bedrijf uitgedrukt in geld. Dankzij een aandeel heeft een aandeelhouder recht op een ‘afgesproken’ deel van de winst; het dividend. Vaak worden aandelen publiek verkocht via de beurs; de geschatte waarde van aandelen door de beurs maakt dat een aandeel meer of minder waard wordt.
Een bedrijf dat diensten verkoopt of producten die veel worden afgenomen, zal bekend staan als innovatief; het bedrijf bied een oplossing voor problemen. Maar er is ook concurrentie – een bedrijf dat kan omgaan met veranderingen in de markt zal continuïteit garanderen en dus innovatief blijven: vooruitgang boeken dus.
Wanneer een bedrijf financieel niet gezond is, reflecteert dat in haar aandelen; schulden betekent rente en beperkingen in uitbreiding of investeringen. Zaken als solvabiliteit, rendement, cash flow en reserves maken bedrijven robuust, waardoor ze overeind blijven als het een beetje tegenzit. Ook historisch zijn cijfertjes veelzeggend: hoe waren de winstverwachtingen en de resultaten? Heeft het bedrijf haar beloftes waar gemaakt? Hoe groot was het dividend en hoe ‘stabiel’ is het aandeel? Aandelen zijn namelijk bedoelt als lange termijn investeringen – fluctuaties zijn vaak ‘normaal’.
Het vertrouwen in bedrijven is tevens cruciaal; imago is alleszeggend. Zijn de bewindvoerders integer? Hoeveel schade kan een bedrijf permitteren zoals bij ‘bubbles’ vanuit bijvoorbeeld publieke opinie? Met wie gaan de bedrijven in zee? Het imago van bedrijven kan bij een wanbeleid soms reflecteren op de aandeelhouders; een slecht imago kan zelfs leiden naar een regelrecht verlies van de beursnotering.
Aandelen kopen is feitelijk geld lenen aan bedrijven om aan rente te verdienen – niet het ‘gok’ circuit waar de meeste mensen het mee associëren. De illusie om goedkoop in te kopen in de hoop het tienvoudige te verdienen is niet ‘de wet’ van de aandelenhandel.
Vooral met de lage stand van de spaarrente en het nabije einde van de crisis word het voor sommigen met tijd en discipline een goed moment om zich in de aandelenmarkt te oriënteren. Laat je vooral niet misleiden door mooie praatjes van bedrijven zelf, maar lees eens het financiële gedeelte van de krant of bekijk de columns van analisten. Bovendien, zou je het proces gewoon kunnen naspelen met pen en papier. Wie weet ben je wel een natuurtalent!
©SamRain
Aandelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten