“Investeren
levert rendement op. Soms in dividend, soms in ervaring.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Innovatie, imago en gezondheid zijn drie
belangrijke factoren voor de beslissing om in een bedrijf te investeren. Bij de
aandelenmarkt denkt men vooral aan snelle jongens die veel winst maken – of
gigantische verliezen lijden – dankzij een gouden tip. Andere meepraters hebben
het over oude koek, zoals grondstofinvesteringen als goud voor zogenaamde
zekerheid en een enkeling kijkt sympathiek naar het lijstje stijgers en dalers
bij het ontbijtnieuws.
Aandelen zijn eigenlijk heel simpel van aard:
ze betekenen een ‘stukje’ bedrijf uitgedrukt in geld. Dankzij een aandeel heeft
een aandeelhouder recht op een ‘afgesproken’ deel van de winst; het dividend.
Vaak worden aandelen publiek verkocht via de beurs; de geschatte waarde van
aandelen door de beurs maakt dat een aandeel meer of minder waard wordt.
Een bedrijf dat diensten verkoopt of producten
die veel worden afgenomen, zal bekend staan als innovatief; het bedrijf bied
een oplossing voor problemen. Maar er is ook concurrentie – een bedrijf dat kan
omgaan met veranderingen in de markt zal continuïteit garanderen en dus
innovatief blijven: vooruitgang boeken dus.
Wanneer een bedrijf financieel niet gezond is,
reflecteert dat in haar aandelen; schulden betekent rente en beperkingen in
uitbreiding of investeringen. Zaken als solvabiliteit, rendement, cash flow en
reserves maken bedrijven robuust, waardoor ze overeind blijven als het een
beetje tegenzit. Ook historisch zijn cijfertjes veelzeggend: hoe waren de
winstverwachtingen en de resultaten? Heeft het bedrijf haar beloftes waar
gemaakt? Hoe groot was het dividend en hoe ‘stabiel’ is het aandeel? Aandelen
zijn namelijk bedoelt als lange termijn investeringen – fluctuaties zijn vaak
‘normaal’.
Het vertrouwen in bedrijven is tevens
cruciaal; imago is alleszeggend. Zijn de bewindvoerders integer? Hoeveel schade
kan een bedrijf permitteren zoals bij ‘bubbles’ vanuit bijvoorbeeld publieke
opinie? Met wie gaan de bedrijven in zee? Het imago van bedrijven kan bij een
wanbeleid soms reflecteren op de aandeelhouders; een slecht imago kan zelfs
leiden naar een regelrecht verlies van de beursnotering.
Aandelen kopen is feitelijk geld lenen aan
bedrijven om aan rente te verdienen – niet het ‘gok’ circuit waar de meeste
mensen het mee associëren. De illusie om goedkoop in te kopen in de hoop het
tienvoudige te verdienen is niet ‘de wet’ van de aandelenhandel.
Vooral met de lage stand van de spaarrente en
het nabije einde van de crisis word het voor sommigen met tijd en discipline
een goed moment om zich in de aandelenmarkt te oriënteren. Laat je vooral niet
misleiden door mooie praatjes van bedrijven zelf, maar lees eens het financiële
gedeelte van de krant of bekijk de columns van analisten. Bovendien, zou je het
proces gewoon kunnen naspelen met pen en papier. Wie weet ben je wel een
natuurtalent!
©SamRain
Aandelen
Aandelen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten