"Ontmoedigen
is een strategie wanneer het gaat om veiligheid."
— Sam Rain
— Sam Rain
Die arme directeur toch van de Kunsthal in
Rotterdam. Schilderijen kwijt - van een geschatte waarde tussen de 50 en 100
miljoen euro. Met de nodige beveiliging en preventie moet ze toch zich gaan
excuseren. Immers, je bent eindverantwoordelijk. Maar hoort de zwarte piet nou
echt bij de bewindvoerder?
In de beveiliging draait het vooral om
preventie en reactietijd — voorkomen is beter dan genezen en wanneer de
belletjes afgaan, moet er gereageerd worden. Preventie gebeurd vaak via
camerabewaking en detectieapparatuur die integraal werkt met het daaraan
gebonden `Response'-team, die uiteraard reageert wanneer er redenen toe zijn.
Volgens vele veiligheidsdeskundigen is de
Kunsthal op het gebied van preventie en reactie een ware nachtmerrie — maar dat
valt te betwisten. Hoeverre kun je een gebouw beveiligen en tot hoe ver moet je
gaan? Met name omdat de Kunsthal bestemd is voor een groot publiek en de
objecten die tentoongesteld worden van grote waarde zijn is veiligheid een
kwestie van moeten. Maar een museum inrichten als een bank uit een Amerikaanse
Hollywood film spreekt ook tot de verbeelding.
Inbraak kan men hooguit ontmoedigen, tenzij
men alle ingangen blokkeert. Zelfs met een ernstige regulatie van verkeer door
deze doorgangen ontstaat er een risico. De Kunsthal heeft daarom van nature al
een verhoogd risico omdat de toegankelijkheid is bedoeld voor massaal publiek.
Het interieur dient dit publiek — het is een cruciaal onderdeel van de
beleving.
Daarom zou geen enkele degelijke ontwerper of architect zich fixeren op de diversiteit van wandelgangen die kunstrovers kunnen gebruiken.
Daarom zou geen enkele degelijke ontwerper of architect zich fixeren op de diversiteit van wandelgangen die kunstrovers kunnen gebruiken.
Volgens de deskundigen zou de Kunsthal een
doolhofachtig interieur moeten hebben en was de reactietijd simpelweg te kon.
Een beetje `hindsight' zoals de Amerikanen het zouden noemen. Hadden er dan
gewapende beveiligers moeten staan? Of had het gebouw zich hermetisch moeten
afsluiten bij het minste geringste zuchtje wind? Vraag deze deskundigen anders
eens om advies hoe men het voor juweliers zou moeten regelen. Ik durf te wedden
dat er dan evenveel gezwets zou komen — want ook een juwelier wordt alleen
rendabel als deze mensen kan aantrekken.
Er had niet veel meer gedaan kunnen worden.
Misschien hadden de doeken voorzien kunnen worden van een stalen lijst met
`deathbolts' — schroeven die zich bij een verkeerde beweging zich vast bakenen
in de betonnen muur. Of misschien RFID-chips, zodat de hulpdiensten de
schilderijen kon volgen vanaf het Internet. Eventueel een verfbom — wat het
doek meteen waardeloos zou maken. Een scherpschutter op het dak misschien. Maar
zelfs deze middelen maken het nog steeds niet onmogelijk. Anders zou geen bank
in Nederland zich meer druk hoeven te maken. Geen juwelier zou een slapeloze
nacht hebben na een aflevering Opsporing Verzocht. Zelfs Hollywood die musea
voorziet van lasers, hittecamera's en een arsenaal van beveiligingsbeambten die
superalert zijn erkent dit. Behalve beveiligingsdeskundigen uit Nederland. Die
hebben hun antwoord al klaar.
Men onderschat de creativiteit van een dief.
Of niemand durft toe te geven dat alle veiligheidsmaatregelen niet gewerkt
hebben - het luchtkasteel wat ze hadden beloofd wordt immers niet waargemaakt.
Ik wed op het laatste.
©SamRain
Kunst
Kunst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten