zondag 2 juni 2013

BPM: Het bedrijf in kaart brengen / kernacitiviteiten volgen


“Je persoonlijke mening en je objectieve conclusie zijn zelden gelijk.”
                                                                                                            - Sam Rain
Consultants noemen het ‘bedrijf’ met al haar facetten vaak een ecosysteem; geen bedrijf werkt hetzelfde, laat staan met dezelfde mensen. Zo gaat men meestal het avontuur in als pionier, bioloog en wetenschapper – om tot ontdekking te komen dat onder elke steen wel iets belangrijks te vinden valt.
Echter is de ‘primitieve’ kaart slechts een navigatiemiddel; wie zich in de val laat lokken om een Winkler-Prins te creëren, ontdekt snel genoeg dat geschatte projecttermijnen altijd te kort zijn om ieder struikje te documenteren. Het ecosysteem ‘snel’ vaststellen aan de hand van zoölogie – door te kijken wie waar werkt – is niet zo zeer ineffectief. Maar het kàn sneller.
Om het verhaal filosofisch te houden, houd ik het bij een oerwoudbegrip: volg de rivier met de stroom mee. In het geval van BPM zijn het twee rivieren die je het beste kan volgen om het ecosysteem praktisch in kaart te brengen, namelijk de ‘goederenstroom’ en de ‘informatiestroom’ (twee logistieke begrippen inderdaad). Goederen zijn ‘alles’ wat leid naar een eindproduct met ‘fysieke’ eigenschappen. Informatie is ‘alles’ in de vorm van gegevens dat aanzet tot ‘actie’.
Het mooie van deze rivieren zijn de praktische eigenschappen: alle stromen hebben een herkomst en leiden ergens naar toe. Goederen komen voort uit grondstoffen, en informatie komt van de bestuurders. Samen komen ze terecht bij de zee – de markt.
Afdelingen zijn de bronnen van informatie – iedere activiteit binnen een afdeling bewerkt goederen waarna ze verder kunnen stromen. Vaak zullen deze activiteiten complexer worden naarmate de stroom vordert – de keuze welke goederen van het grootste belang zijn voor de onderneming is daarom essentieel: volg eerst de grote rivier, dan de zijstroompjes. BPM toepassen is een cyclus; hoe vaker je de cyclus doorloopt, hoe meer je informatie uit het ‘verleden’ kunt hergebruiken!
Elke afdeling zal daarom een verantwoordelijkheid hebben – ze speelt een cruciale rol. Rollen zijn géén individuen; immers is een bedrijf van nature een collectieve samenwerking. Wanneer er sprake is van een ‘systeem’, is de veelgemaakte fout om deze te ‘scheiden’ van menselijke interactie – een apparaat kan zich profileren als een voltallige afdeling of een enkele rol in beslag nemen. Alle rollen binnen een ecosysteem dragen namelijk (in gezonde omstandigheden) bij aan de beweging van eindproducten naar de markt.
Het verschil met BPM en logistieke processen is bijna niet te maken. Toch zijn ze verschillend: logistiek maakt een duidelijke scheiding en draait om pure kostenbesparing. De BPM strategie legt de focus op inzicht en efficiëntie, die leiden naar kostenbesparing én ontwikkeling. Het in kaart brengen van het ecosysteem (met de BPM gedachte) wijkt daarom sterk af tussen BPM en logistiek.
Uiteindelijk zijn BPM processen driedimensionaal; wie de initiële ‘satellietfoto’ maakt, let dus gemakswijze niet op wat er dagelijks gebeurd op de grond – tenzij er sprake is van knelpunten. En dat is pas aan de orde nà het in kaart brengen van de organisatie, omdat een verandering in een keten altijd een kettingreactie teweegbrengt. Met soms nare gevolgen als er geen bewustzijn is van het volledige proces!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten