maandag 3 juni 2013

BPM: Het bedrijf in kaart brengen / Kernprocessen markeren


“Een diagram zegt meer dan duizend analisten.”
                                                                        - Sam Rain
Presenteren is een vak – ongeacht tegenover wie je het doet. Een ecosysteem weergeven lijkt moeilijker dan het is – het begint altijd bij een kernactiviteit: een activiteit binnen het bedrijf waarmee het succes bepaald wordt in de eindresultaten.
Eigenlijk gaat het om ‘inkoop’ (ongeacht of dit komt uit een aantal grondstoffen of intellectueel eigendom), de ‘productie’, de ‘opslag’, de ‘verkoop’ en de ‘distributie’ van een product. Deze keten is voor ieder commercieel ingesteld bedrijf hetzelfde, al zou ze door één man (of vrouw) worden uitgevoerd. Bedrijven die uit meerdere vestigingen bestaan splitsen deze nog verder uit en voegen er twee ondersteunende zaken aan toe: transport en infrastructuur.

Ieder product zou gezien kunnen worden als een passagier die met een trein (transport) slechts eenmaal de route begaat; iedere afdeling / vestiging stelt een station voor. De signalen waardoor er geen ongelukken gebeuren en om te zorgen dat passagiers efficiënt kunnen uitstappen door mededelingen mag je rekenen tot de infrastructuur. Helaas is de realiteit nooit zo strak als een schematische weergave...
BPM is gelukkig behoorlijk ‘hippie’ – processen zijn verbonden maar kernactiviteiten zijn binnen het ‘superproces’ als planeten die draaien om de zon – het bestuur draagt indirect de hele keten zonder de activiteiten individueel aan te sturen.

Vaak gaan consultants voor kernprocessen in de verkoopactiviteit; ze zien de meerwaarde in directe resultaten. Op zich is dat niet verkeerd – echter tuimelen velen in dezelfde valkuil, namelijk dat een optimalisatie binnen een proces óók gevolgen heeft voor de keten; inclusief voorliggende kernactiviteiten.
Een kernproces heeft een ‘genererend’ effect en is vaak het hoofdproces binnen een kernactiviteit. Dit zijn tevens de processen die gecontroleerd (in de context van besturing) kunnen worden. Uit kernprocessen vloeit informatie die doorstromen naar een volgende activiteit, waardoor ze een kritisch karakter krijgen.
Iedere kernactiviteit heeft een kernproces. De complexiteit van het proces is afhankelijk van het ontwikkelingsstadium waar het bedrijf zich in bevindt. Ze fungeren als het startpunt van alle andere processen en kunnen daardoor efficiënter beheerd worden. Zonder kernprocessen is het een relatief zware uitdaging om gegevens te oogsten – een essentiële taak om optimalisatie en werkelijke kostenbesparing te bewerkstelligen.
Om deze kernprocessen te vinden, hoeft men de ‘keten’ slechts te schetsen, waarna iedere kernactiviteit voorzien kan worden van een basisontwerp. Het alternatief is dezelfde informatie te extraheren uit mensen en documentatie – een duur, pijnlijk proces van maanden versus een paar dagen gericht vragen stellen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten