“Een
diagram zegt meer dan duizend analisten.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Presenteren is een vak – ongeacht tegenover
wie je het doet. Een ecosysteem weergeven lijkt moeilijker dan het is – het
begint altijd bij een kernactiviteit: een activiteit binnen het bedrijf waarmee
het succes bepaald wordt in de eindresultaten.
Eigenlijk
gaat het om ‘inkoop’ (ongeacht of dit komt uit een aantal grondstoffen of
intellectueel eigendom), de ‘productie’, de ‘opslag’, de ‘verkoop’ en de
‘distributie’ van een product. Deze keten is voor ieder commercieel ingesteld
bedrijf hetzelfde, al zou ze door één man (of vrouw) worden uitgevoerd.
Bedrijven die uit meerdere vestigingen bestaan splitsen deze nog verder uit en
voegen er twee ondersteunende zaken aan toe: transport en infrastructuur.
Ieder product zou gezien kunnen worden als een
passagier die met een trein (transport) slechts eenmaal de route begaat; iedere
afdeling / vestiging stelt een station voor. De signalen waardoor er geen ongelukken
gebeuren en om te zorgen dat passagiers efficiënt kunnen uitstappen door
mededelingen mag je rekenen tot de infrastructuur. Helaas is de realiteit nooit
zo strak als een schematische weergave...
BPM is
gelukkig behoorlijk ‘hippie’ – processen zijn verbonden maar kernactiviteiten
zijn binnen het ‘superproces’ als planeten die draaien om de zon – het bestuur
draagt indirect de hele keten zonder de activiteiten individueel aan te sturen.
Vaak gaan consultants voor kernprocessen in de
verkoopactiviteit; ze zien de meerwaarde in directe resultaten. Op zich is dat
niet verkeerd – echter tuimelen velen in dezelfde valkuil, namelijk dat een
optimalisatie binnen een proces óók gevolgen heeft voor de keten; inclusief
voorliggende kernactiviteiten.
Een kernproces heeft een ‘genererend’ effect
en is vaak het hoofdproces binnen een kernactiviteit. Dit zijn tevens de
processen die gecontroleerd (in de context van besturing) kunnen worden. Uit
kernprocessen vloeit informatie die doorstromen naar een volgende activiteit,
waardoor ze een kritisch karakter krijgen.
Iedere kernactiviteit heeft een kernproces. De
complexiteit van het proces is afhankelijk van het ontwikkelingsstadium waar
het bedrijf zich in bevindt. Ze fungeren als het startpunt van alle andere
processen en kunnen daardoor efficiënter beheerd worden. Zonder kernprocessen
is het een relatief zware uitdaging om gegevens te oogsten – een essentiële
taak om optimalisatie en werkelijke kostenbesparing te bewerkstelligen.
Om deze kernprocessen te vinden, hoeft men de
‘keten’ slechts te schetsen, waarna iedere kernactiviteit voorzien kan worden
van een basisontwerp. Het alternatief is dezelfde informatie te extraheren uit
mensen en documentatie – een duur, pijnlijk proces van maanden versus een paar
dagen gericht vragen stellen!
©SamRain
BPM/Kernprocessen
BPM/Kernprocessen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten