dinsdag 4 juni 2013

Consultancy & Politiek: 7 handige tips


“Politiek is niet gereserveerd voor de regering.”
                                                                        - Sam Rain
Als consultant loop je vaak op eieren; wat je denkt en wat je zegt zijn vaak verschillend. Je moet het imago van je team intact houden én bewust zijn van de lange tenen van de opdrachtgever. Daarom een paar tips om omeletjes te voorkomen!
1. Zeik niet het werk van een ander af
Ja, het is prutswerk; vaak zie je het resultaat van een Oost-Europese gynaecoloog die timmerman moest worden. Echter heeft je opdrachtgever ervoor betaald – en is bewust van het prutswerk. Bevestigen mag, maar maak er geen naschouwing van!
2. Schiet niet in de verdediging, geef niet over
Soms is het prutswerk van een collega – en krijg je de volledige lading. Incasseer het en wend het gesprek de andere kant op; verkoop jezelf en stel de opdrachtgever gerust. Je collega’s afzeiken doet afbreuk aan jezelf.
3. Rapporteer feiten, negeer haantjescultuur
Waar er een slager is, wordt geslacht. Vaak beland je in een aflevering van ‘Dynasty’, GTST of de B&B. Toon de sociaal wenselijke empathie en negeer de dolksteken van mensen; jouw werk is feitelijk onderzoek – geen psychosociaal hulpverlener!
4. Overleg je bevindingen horizontaal
Wie verantwoordelijkheden heeft, voelt zich verantwoordelijk. Vaak is er veel ruimte voor verbetering – maar in plaats je te haasten naar het bestuur voor een krabbel, reflecteer je bevindingen naar de mensen met deze verantwoordelijkheden. Soms komt er bijkomstig een verborgen gebrek uit je ontwerp naar boven, maar vooral doe je dit voor politieke redenen; als mensen je medewerking verlenen, voelen ze zich snel gepasseerd als je ze ‘vergeet’.
5. Beperk je informatiestroom
Niet iedereen hoeft tekst en uitleg en eigenlijk is het beter om achtergronden en inhoudelijke informatie beperkt te houden voor de rapportage. Nieuwsgierige Aagjes dus niet voederen en doseer je enthousiasme. Roddels doen afbreuk aan je integriteit en je geeft kennismacht weg!
6. Profileer mensen nóóit negatief
Met sommige mensen heb je meteen een klik, anderen kun je een vallende piano toewensen. Echter zijn mensen net als het weer – veranderlijk. Collega’s zullen proberen te polsen naar het karakter van de klant, wat het verleidelijk maakt om de roddelmodus in te gaan. Als je dan toch advies wil geven:
“Wees formeel en punctueel.” (ongeduldige / druk-bezig)
“Komt met een handleiding.” (agressief / macho)
“Zeer ervaren.” (betweter, moeilijk mee te werken)
“Uniek.” (onprofessioneel, chaotisch, borderliner).
7. Zij zijn de ‘baas’
De macht raken machthebbers niet graag kwijt – de klant is de koning. Al draagt deze onzichtbare kleding. Probeer daarom ook niet te winnen bij dergelijke machtsspelletjes en richt je aandachtspunt op het werk wat je komt doen.
Blijf politiek correct; als consultant win je op duurzame relaties – continuïteit. When in Rome, eat like Romans!

©SamRain
Consultancy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten